خمکاری تیوب | اصول خمکاری تیوب

به فرآیند تغییر شکل در لوله یا تیوب، خمکاری تیوب می گویند. این فرآیند به روش های مختلفی انجام می شود. خمکاری معمولا برای لوله هایی با سطح مقطع گرد استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با روش های خمکاری لوله، اصول و خمکاری و دستگاه خمکاری اتوماتیک لوله و تیوب صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

خمکاری تیوب

در این فرآیند، خم را در قسمت خارجی انجام می دهند. مهمترین هدف در این فرآیند، ایجاد نمودن یک خم گرد و صاف است.
خمکاری تیوب می تواند به سه ابزار اساسی انجام گیرد:
  1. قالب خم، که در اطراف آن خم ایجاد می شود.
  2. قابل گیره، که لوله را گرفته و هنگام شکل گیری خم، آن را در موقعیتی نگه می دارد.
  3. فشار، که لوله را وادار به فشار خم می‌کند تا بتواند خم لوله شکل بگیرید.

البته توجه کنید، که گاهی اوقات این خمش، به این آسانی نیست. گاهی ممکن است با نزک شدن دیواره، خمیدگی به حالت صاف ایجاد شود.


بیشتر یخوانید: انواع مبدل های حرارتی


دستگاه خمکاری اتوماتیک لوله و تیوب

همانطور که می دانید، محصولاتی مثل میز و صندلی، دوچرخه و … توسط لوله ها ساخته می شوند. زمانی که شکل های پیچیده ای در این محصولات ایجاد می شود، لازم است که از دستگاه خمکاری استفاده کنیم و در لوله ها خم ایجاد کنیم.علاوه بر این، فرآیند خمکاری لوله، کاربرد های بسیار زیادی در تمامی صنایع دارد. بیشترین کاربرد در صنایع خودروسازی، قطعه سازی، صنایع هواپیما سازی و هیدرولیکی و سیالاتی کاربرد دارد.

خمکاری تیوب

روش های خمکاری لوله

از روش های مختلفی برای خمکاری لوله ها استفاده می شود، از آن جمله می توان به روش های زیر اشاره کرد:

خمکاری غلتکی

در این روش، با کمک غلتک های مختلف، و تنظیم فاصله بین آن ها، خم با زاویه ای که دلخواهمان است در قسمت های مختلف لوله ایجاد می شود. برای تولید شکل های مارپیچی از این روش استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: روش های اجرای کلدینگ در صنایع پتروشیمی


خمکاری پرسی

در این روش، لوله در میان دو غلتک قرار می گیرد. دستگاه های متفاوتی برای خمکاری تبوب با روش غلتکی یا پرسی وجود دارد و معمولا در خمکاری لوله فولادی، با قطر زیاد، کاربرد دارد. این روش در زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که شعاع خمکاری و تغییر سطح مقطع لوله، از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

خمکاری فشاری

در این روش، قالب به صورت ثابت و کفشک، لغزان است. در این حین، دوران به دور قالب، لوله را به درون قالب می فشارد. خمکن های دستی که برای خمکاری لوله های مسی با قطر کم استفاده می شوند، از این نوع هستند.

خمکاری کششی چرخشی

در این روش، قالب دوران می کند. ابتدا لوله به واسطه گیره، به قالب فشرده و محکم گرفته می شود. پس از آن، با هم شروع به دوران می کنند و در نهایت، لوله به درون قالب، کشیده می شود.

خمکاری نوردی

در روش خمکاری نوردی، لوله از بین سه غلتک عبور داده می شود و در حین عبور لوله از آن میان، لوله مورد نظر شکل می گیرد و قطر آن نیز از پیش تعیین می گردد. این روش برای خمکاری لوله با شعاع خم های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.


مکانیزم کار ماشین خم کن دستی و برقی را در ویکیپدیا بخوانید.


پانوشت: دستگاه خمکاری تیوب , ماشین خمکاری , تیوب باندل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 11 =