پسماند عفونی | بی خطر سازی پسماند عفونی | دفع زباله های بیمارستانی

روش های زیادی برای مدیریت و بی خطرسازی پسماند عفونی وجود دارد که یکی از دغدغه های متخصصان بهداشت دفع این زباله ها بدون خطر برای محیط زیست و سلامت جامعه است. مسائل بهداشتی مهمترین جنبه در دفع زباله های بیمارستانی می باشد که راه های مختلفی برای آن وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها و مزایا و معایب آن می پردازیم.

تفکیک زباله بیمارستانی و مراحل آن

وزارت بهداشت برای ارتقاء بهداشت جامعه و کاهش عفونت های بیمارستانی، تدابیری اندیشیده که زباله ها در قسمت های مختلف بیمارستان تفکثیک شوند و زباله های عفونی و خطرناک از زباله های معمولی جدا شوند و پس از طی نمودن یک فرآیندی تبدیل به زباله های بی خطر شوند و از بیمارستان خارج شوند.

مراحل تفکیک زباله های بیمارستانی: قبل از هر اقدامی، تمامی نیروهایی که وظیفه تفکیک، حمل و نقل، جمع آوری زباله را دارند از تمامی مراحل به صورت کامل آگاهی داشته باشند. همچنین پزشکان و پرستاران نیز باید تمامی اصول را رعایت کنند و هر کدام از زباله ها را در سطل مخصوص خود بیندازند.

انواع زباله های بیمارستانی و پسماند عفونی

زباله های بیمارستانی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

زباله های معمولی

پسماند هایی که در قسمت های اداری، استراحتگاه، ایستگاه کار پرسنل و … مانند پلاستیک، قوطی کمپوت ها، کاغذ، روکش وسایل مصرفی و تجهیزات پزشکی، باکس های خالی سرم های غیر آلوده، پس مانده غذای کارکنان و زباله های محوطه را شامل می شوند. این نوع زبالهها بخش بزرگی از زباله های بیمارستانی را تشکیل می دهند که با کیسه های سیاه رنگ با برچسب معمولی ریخته می شوند و با مخزن های آبی رنگ به سالن امحا زباله منتقل می شوند.

زباله های خطرناک و پسماند عفونی

باقی مانده پسماند اتاق عمل، لوازم آلوده به ترشحات و خون بیمار، محیط های کشت، سرنگ ، باند، باقی مانده تزریقات و پانسمان، پلاستیک آنژیوکت، ویال های دارویی، دستکش، کیسه خون، ماسک بیماران، سوند فولی، چست لیدها، لوله های داخل تراشه و … زباله های خطرناک و عفونی هستند. این نوع زباله ها باید در کیسه های مقاوم زرد رنگ و در زباله های دارای درب به سالن امحا زباله انتفال داده شوند.

زباله های برنده و تیز

تیغ های جراحی، سوزن تزریق، شیشه های شکسته، نیدل های انژیوکت و … که باعث به وجود آمدن سوراخ یا زخم و بریدگی می شوند و سلامتی افراد دیگر را به خطر می اندازند با در ظرف های مقاوم و ایمن با رنگ زرد با درب ریخته شوند و به همراه زباله های عفونی برای بی خطر کردن با سالن امحا منقل شوند.

امحا زباله چگونه انجام می شود؟

زباله های شیمیایی

پسماند های شیمیایی شامل دارو هایی هستند مانند تاریخ گذشته ها، دارو های آلوده ، واکسن، سرم ها و … که باید به روش مناسبی دفع شوند. این داروها اگر در محیط آزاد شوند، می توانند برای انسان مضر باشند و باید به روش مناسبی دفع شوند.

پسماند های سرطان زا بسیار خطرناک هستند و ممکن است علاوه بر سرطان زا بودن، موجب جهش سلولی، عجیب الخلقه زایی شوند. این نوع از زباله ها ممکن است مشکلات جدی ایمنی به وجود آورند و  هم درون بیمارستان و هم بعد از دفع خطرناک هستند.مواد پرتوساز و دارو های شیمی درمانی دو مورد از این موارد هستند.

این نوع از پسماند ها در کیسه های قهوه ای یا سفید و مقاوم  جمع آوری شوند و با برچسب شیمیایی و دارویی دفع شوند. البته این نوع پسماند ها در ایران به دلیل کمبود امکانات با پسماند های عفونی دفع می شوند.

 

چرا پسماند عفونی بیمارستان باید تفکیک و دفع شوند؟

وزارت بهداشت برای ارتقاء بهداشت جامعه و کاهش عفونت های بیمارستانی، تدابیری اندیشیده که زباله ها در قسمت های مختلف بیمارستان تفکیک شوند و زباله های عفونی و خطرناک از زباله های معمولی جدا شوند و پس از طی نمودن یک فرآیندی تبدیل به زباله های بی خطر شوند و از بیمارستان خارج شوند.

انواع زباله های بیمارستانی:

زباله معمولی
زباله خطرناک و پسماند عفونی
زباله های برنده و تیز
زباله های شیمیایی

زباله شیمیایی چیست؟

پسماند های شیمیایی شامل دارو هایی هستند مانند تاریخ گذشته ها، دارو های آلوده ، واکسن، سرم ها و ... که باید به روش مناسبی دفع شوند. این داروها اگر در محیط آزاد شوند، می توانند برای انسان مضر باشند و باید به روش مناسبی دفع شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 15 =