جوشکاری غلتک ها

جوشکاری غلتک ها | روش های جوشکاری غلتک | جوشکاری اتوماتیک غلتک ها

جوشکاری غلتک ها یکی از انواع روش های جوشکاری اتوماتیک قطعات می باشد که در صنایع مختلف از جمله فولاد، صنایع سیمان، معادن، صنایع نفت و پتروشیمی و … می باشد.  در فرایند جوشکاری غلتکی یا نواری از دو غلتک یا دیسک استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع جوشکاری غلتک ها و روش های جوشکاری غلتک صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

جوشکاری غلتک ها

غلتک های ریخته گری مداوم

ماشین آلات ریخته گری، یکی از مهمترین اجزای کارخانه جات فولاد هستند. غلتک ها در این قسمت از قسمت پایین تا قیمت تحتانی در معرض فرسایش قرار می گیرند. عوامل مختلفی وجود دارند که موجب می شود غلتک ها نیارمند بازسازی شوند.

غلتک های نورد گرم

فرآیند نورد گرم، یکی از متداول ترین روش های تولید فرآورده های فلزی، به خصوص فولاد می باشد. نورد گرم، در واقع گذراندن فلز میان دو غلتک است که در جهت خلاف همدیگر حرکت می کنند. این فشار موجل تغییر ضخامت فولاد می شود. در این حالت سرعت حرکت غلطک ها از سرعت فلز ورودی بیشتر می شود و این استحکاک بین سطح غلتک و فلز موجب حرکت مواد بین آن ها می شود و فلز را به مرحله بعد می راند.

در پروسه نورد استهلاک غلتک ها بسیار هزینه بر است. اکسیداسیون، سایش فلز با فلز، خستگی مکانیکی، دمای بالا، ضربه و خوردگی ناشی از تماس با آب و ترک از فشار مستقیم تخلتال و ورق در طول چرخش غلتک ها از مواردی هستند که باعث فرسالیش غلتک ها می شود. شرایط کاری و نوع فرسایش آن ها متفاوت است. در مورد بازسازی غلتک ها موارد زیر بسیار حائز اهمیت است.

  • جنس غلتک
  • فرآیند نورد (سرد یا گرم)
  • تجهیزات جانبی و سیستمهای پشتیبانی
  • مکانیزم سایش و دما و سرعت و عوامل محیطی دیگر
  • فرآیند تعمیرات و نگهداری
  • موقعیت مکانی غلتک
  • جنس فلز پایه

بیشتر بخوانید: مواد مورد استفاده در ساخت مخازن تحت فشار 


روش های اجرای کلدینگ در صنایع پتروشیمی

کلدینگ به این معنی است که زمانی که برای افزایش مقاومت و سایش و خوردگی فلزات، سطح فلز اصلی را به وسیله یک فلز ارزان قیمت پوشش می دهند. نتیجه این کار این است که عمر قطعات افزایش می یابد و همچنین هزینه های تولید و نگهداری نیز کاهش می یابد. بهینه ترین راه حل، تولید ورق های CLAD  شده است. چرا که مواد مقاوم به خوردگی نسبتا گران است و بکارگیری آن در ضخامت بالا از نظر اقتصادی منطقی نیست.

 

پانوشت: جوشکاری غلتک ها , روش های جوشکاری غلتک , جوشکاری اتوماتیک غلتک ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 10 =