جوشکاری زیر پودری

جوشکاری زیر پودری چیست و چگونه انجام می شود؟

جوشکاری زیر پودری نوعی فرایند جوشکاری قوسی است که در آن، نوک وسیله را داخل پودری مواد معدنی قرار می گیرد و قوسی در زیر این پودر، در امتداد مسیر جوشکاری ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه انجام جوشکاری زیر پودری و مزایا و معایب آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

جوشکاری زیر پودری چیست؟

جوشکاری زیر پودری یا saw همانطور که گفتیم، نوعی جوش قوس الکتریکی است که گرمای لازم برای انجام جوشکاری، به وسیله یک یا چند قوس بین یک فلز پوشش داده نشده. فرایند SAW از یک فلاکس جهت تولید گاز ها و سرباره ها و همچنین اضافه کردن عناصر آلیاژی به حوضچه ذوب استفاده می کند. در این نوع جوشکاری، جنس سیم جوش از فولادی زنگ نزن با روکش مس است. روکش مسی به انتقال جریان سرعت می بخشد. همچنین از فولاد ضد زنگ نیز برای سهولت در نگهداری از سیم جوش استفاده میشود.

سیم های جوش باید سطحی تمیز داشته باشند و عاری از هر گونه آلودگی باشند. برخی از اوقات برای راحت شدن فرایند حرکت سیم جوش، آن ها را با روغن بدون هیدروژن چرب می کنند.

نحوه انجام جوشکاری زیر پودری

در این نوع جوشکاری، ابتدا انتهای سیم داخل مواد روانسار قرار می گیرد و ناحیه که قرار است جوش انجام شود را می پوشاند. بعد از انجام عملیات جوشکاری، لایه ای نازک از پودر فلاکس، در سطح قطعه قرار می گیرد. قوس در امتداد خط اتصال حرکت می کند. بعد از انجام عملیات جوشکاری، پودر اضافی به یک قیف نگهدارنده برگردانه می شود. لایه های ذوب شده سرباره ای که باقی مانده است بعد از جوشکاری به راحتی از بین می روند. زمانی که قوس به صورت کامل با لایه فلاکس پوشیده می شود، اتلاف حرارت کاهش پیدا می کند که این راندمان حرارتی بالایی به میزان 60 درصد فراهم می کند.

 

جوشکاری زیر پودری

روش های انجام جوشکاری زیر پودری

این نوع جوشکاری به 3 روش ماشینی،خودکار و نیمه خودکار انجام می گیرد.

روش ماشینی

این روش همان طور که از نام آن پیداست، توسط ماشین انجام می شود. نیروی انسانی جوشکاری را شروع می کند و بر آن نظارت می کند. تنظیم کردن یکسری متغییر ها و سرعت جوشکاری بر عهده نیروی انسانی است. همچنین پایان جوشکاری باید توسط نیروی انسانی اعلام شود.

روش خودکار

این روش بدون دخالت نیروی انسانی و فقط با دستگاه جوشکاری و کنترل کننده های خودکار انجام می شود.

روش نیمه خودکار

در این روش از تفنگ های جوشکاری به صورت دستی استفاده می شود. این تفنگ ها پودر محافظ و الکترود راغ منتقل می کنند و سیم جوش نیز به صورت خودکار تغذیه می شود. در این روش پودر محافظ به وسیله نیروی گرانش از مخزن توسط شیلنگ به محل اتصال، انتقال داده می شود.

کاربرد های جوشکاری زیر پودری

  • کشتی سازی
  • مخزن های تحت فشار
  • مخزن های ذخیره
  • خطوط لوله
  • ساخت تیر ورق
  • ساخت واگن‌های راه‌آهن
  • سازه‌های سنگین

معایب جوشکاری زیر پودری

این روش برای همه اتصالات مناسب نیست و فقط برای فلزات ساده مناسب است. فولاد های کم کربن که کمتر از 30% کربن دارند و فسفر آن کمتر از 5 درصد و گوگرد آن کمتر از 5 درصد است برای این کار مناسب هستند.

ترک انقباضی زمانی رخ می دهد که مواد جوش غلط انتخاب شده باشندو یا کل گرده جوش و یا طرح اتصال مناسب نباشد.

برای جلوگیری از ترک هیدروژنی، باید تمامی منابع هیدروژنی مثل روغن، آلودگی و آب موجود در فلاکس الکترود و سطوح اتصال حذف شوند و ورق فلاکس الکترود تمیز و کاملا خشک شود. این ترک ممکن است تا روز ها بعد از جوش مشخص نشود.

مزایای جوشکاری زیر پودری

روش هایی که پیش تر به آن اشاره نمودیم، برای جوشکاری زیر پودری مزایایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم.

  • در این روش می توانیم اتصالاتی با شیار های کم عمق ایجاد نماییم که باعث می شود تا مصرف فلز پر کننده کمتر شود.
  • نرخ رسوب بالا
  • سرعت جوشکاری بالا می رود
  • جوشکاری بدون دود و تشعشع
  • رسوب الکترود با بازدهی بالا
  • نیازی به نیروی انسانی متخصص و ماهر نیست
  • کیفیت جوش با خواص مکانیکی مطلوب

روش های جوشکاری کلدینگ چگونه است؟ 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =