مخازن تحت فشار

طراحی و ساخت مخازن تحت فشار | ساخت مخزن | مخازن صنعتی

یکی از تجهیزات مهم و پرکاربرد در حوزه نفت و صنایع پتروشیمی مخازن تحت فشار هستند. این تجهیزات علاوه بر نفت و پترشیمی، در بیشتر شاخه های صنعت  مثل نیروگاه ها و حمل و نقل کاربرد های فراوانی دارند. بنابر این طراحی و ساخت آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. مطالب ارائه شده در این مقاله در رابطه با طراحی و ساخت مخازن تحت فشار است. اگرچه یک مقاله نمی تواند تمامی نکات را در بر گیرد، ولی تعاریف اولیه، روش های ساخت، انتخاب مواد و نکات مهم در فر آیند ساخت یک مخزن تحت فشار را شامل می شود.

مخازن تحت فشار چیست؟

طبق استاندارد ASME SEC VIII مخزن تحت فشار به مخازنی گفته می شود که فشار طراحی داخل آن ها بیشتر از 15psi و کمتر از 3000psi باشد.  این مخازن معمولا استوانه ای یا کروی هستند و کار آن ها نگهداری و یا انجام فرآبند های شیمیایی می باشد. این مخازن فلزی می بایست توانایی مقاومت در برابر بارگذاری های مختلف، مانند فشار های داخلی و خارجی و خلا را داشته باشند. استاندارد اصلی برای این طراحی ASME SECTION VIII است که انجمن مهندسین آمریکا آن را تدوین کرده اند و هر 4 سال یکبار باز نگری می شود. این مخازن بیشترین کاربرد را در صنایع نفت و گاز دارند.

این مخازن برا اینکه کارکرد ایمنی داشته باشند، باید طبق استاندارد ها و در دمای ویژه طراحی شوند که به این دما “فشار طراحی” و “دمای طراحی” می گویند. در صورت رعایت نکردن استاندارد ها و اصول طراحی، ممکن است خطرات و حادثه های جبران ناپذیری رخ دهد.


تاریخچه مخازن تحت فشار


روش ساخت مخازن تحت فشار

طبق استاندارد ASMEVlll Division1 روش ساخت مخازن تحت فشار به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  1. فورجینگ
  2. لحیم کاری سخت
  3. جوشکاری

جوشکاری

در ساخت مخازن تحت فشار به روش جوشکاری بسته به متریال فلز پایه، نوع کاربری، میزان حساسیت در ساخت مخازن و تجهیزات کارگاه، از روش های مختلفی می توان استفاده کرد. از جمله روش هایی که می توان به آن اشاره کرد جوشکاری میگ، جوشکاری زیر پودری ، جوشکاری تیگ و الکترود دستی است. در روش جوشکاری بعد از رول کردن مخزن و اضافه کردن کلاهک آن، اجزا را به یکدیگر جوش می دهند.

فورجینگ

این روش فقط برای مخازنی قابل اجراست که جوش های طولانی ندارد. همچنین روش فورجینگ، قابل اجرا در فولاد های کم کربن و فولاد های کم آلیاژ است.

مواد مورد استفاده در ساخت مخازن تحت فشار

استاندارد های ساخت ASME BPVC SECTION II یک لیست از بهترین متریال ها و محدودیت دما و فشار را مشخص کرده اند. اکثر منبابع تحت فشار از آهن ساخته شده اند. به این صورت که ورق های آهنی به شکل رول درآمده و عدسی ها را به یکدیگر جوش داده اند. علاوه بر استحکام مناسب، استاندارد ها شرکت ها را موظف می کنند که از آهن هایی با مفاومت بالا در مقابل ضربه استفاده کنند. همچنین در محیط هایی که ممکن باعث خوردگی کربن اسیل شود، لازم است از موادی با مقاوت بالا در برابر خوردگی استفاده کنند. بعضی از منابع تحت فشار از کمپوزیت ها ساخته شده اند، مثل فیبر های کربن، که بسیار سبک هستند ولی ساخت آنها بسیار سخت است.

منابع تحت فشار برای جلوگیری از خرابی می توانند با سرامیک ها یا پلیمر ها محافظت شوند، علاوه بر این، این پوشش می تواند میزان زیادی از فشار را تحمل کنند.


برای دیدن نمونه مخازن طراحی شده توسط شرکت اطلس پویان اینجا کلیک کنید.


مخازن تحت فشار به چه مخازنی گفته می شود؟

طبق استاندارد ASME SEC VIII مخزن تحت فشار به مخازنی گفته می شود که فشار طراحی داخل آن ها بیشتر از 15psi و کمتر از 3000psi باشد.  این مخازن معمولا استوانه ای یا کروی هستند و کار آن ها نگهداری و یا انجام فرآبند های شیمیایی می باشد.

روش ساخت مخازن تحت فشار در چند دسته تقسیم میشود؟

فورجینگ
لحیم کاری سخت
جوشکاری

روش فورجینگ برای چه مخازنی قابل اجراست؟

این روش فقط برای مخازنی قابل اجراست که جوش های طولانی ندارد. همچنین روش فورجینگ، قابل اجرا در فولاد های کم کربن و فولاد های کم آلیاژ است.

پانوشت:  ساخت مخزن , مخازن صنعتی , اصول ساخت مخازن تحت فشار 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =