طراحی و ساخت سینی های برج تقطیر | انواع سینی برج

قبل از اینکه درمورد موضوع اصلی صحبت کنیم، بد نیست در مورد موضوعات پایه صحبتی کوتاه داشته باشیم. ابتدا در مورد برج های تقطیر و انواع آن ها صحبت خواهیم کرد. در ادامه نیز در مورد برج های تقطیر سینی دار، انواع و کاربرد آن ها و در نهایت در مورد طراحی و ساخت سینی های برج تقطیر صحبت خواهیم کرد.

برج تقطیرچیست؟

برج تقطیر یک دستگاهی است که در پالایشگاه ها و صنایع و حتی آزمایشگاه ها مورد استاده قرار می گیرد. از آنجایی که این برج در اندازه های کوچک و بزرگ موجود است، پس در خیلی از مکان ها کاربرد دارد. وظیفه ی این دستگاه جداسازی اجزای یک محلول است که این جداسازی بسته به اختلاف نقطه جوش صورت می گیرد. همچنین میزان فراریت مایع هم نقش مهمی در جداسازی دارد. برج تقطیر در دو نوع پرشده و سینی دار موجود است که ما در ادامه در مورد نوع سینی دار صحبت خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: قسمت های طراحی و ساخت برج تقطیر


کاربرد برج های تقطیر

برج های تقطیر با توجه به اندازه و کاربرد خود در صنایع و مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند:

  • آزمایشگاه ها
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع نفت
  • صنایع گاز طبیعی
  • فرآیند قطران زغال سنگ
  • پالایشگاه ها

برج تقطیر سینی دار

جداسازی محلول در برج های سینی دار روی صفحات فلزی سوراخ دار که سینی نامیده می شوند، صورت می گیرد. به همین دلیل آن را سینی دار می نامند. اندازه، تعداد و حتی نوع قرار گیری سینی ها به میزان فراریت محلولی که جدا می شود، بستگی دارد. این سینی ها در داخل برج قرار دارند و خود برج می تواند به هر اندازه ارتفاع و قطری که می خواهد، باشد. همچنین سینی ها انواع مختلفی دارند که در ادامه آشنا خواهید شد.

انواع سینی ها

در کل سینی ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • سینی های کلاهکی یا فنجانی (Bubble Cap Tray)

در این سینی یک صفحه ی سوراخ دار است که یک لوله برای هدایت گاز به بالا و یک فنجان وارونه دارد. بخار از مجرای دودکش مانند وارد کلاهک بالای مجرا می شود و بعد به صورت حباب از شکاف های اطراف کلاهک به سمت مایع می رود.

  • سینی های غربالی (Sieve Tray)

این سینی سوراخ های کوچک، ظرفیت بالا و قیمتی ارزان دارد. سینی غربالی یک صفحه مشبک است که سوراخ های آن حباب های گاز تولید می کنند و بعد از گذر از لایه مایع روی سینی به سمت بالا حرکت می کنند.

  • سینی های دریچه ای (Valve Tray)

این سینی یک صفحه سوراخ دار است که روی هر کدام از سوراخ ها یک صفحه قرار دارد. سوراخ ها و صفحه ها می توانند دایره ای یا مستطیلی شکل باشند. نحوه ی کارکرد این سینی ها به دبی بخار بستگی دارد. از مزایای آن قیمت مناسب و انعطاف پذیری نسبت به تغییرات دبی بخار ورودی است.


بیشتر بخوانید: انواع روش‌های تقطیر


طراحی و ساخت سینی های برج تقطیر

طراحی و ساخت سینی های برج تقطیر کاری بسیار زمان بر و نیازمند افراد متخصص و با تجربه ای است. اطلس پویان با چندین سال سابقه با کارکنان و طراحان متخصص در زمینه ی طراحی و ساخت انواع سینی های برج تقطیر به شما عزیزان خدمات ارائه می دهد. جهت پرسیدن هر سوالی می توانید با شماره ی ما در پایین صفحه تماس بگیرید. اطلس پویان در خدمت شماست.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =