برج تقطیر

طراحی و ساخت برج تقطیر |برج تقطیر | روش ساخت برج تقطیر | هزینه ساخت برج تقطیر

طراحی و ساخت برج تقطیر یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع شیمیایی است. جدا سازی و خالص سازی مواد شیمیایی، یکی از بخش های مهم و جدا نشدنی از فرآیند های شیمیایی است. تقطیر یکی از روش های پر کاربرد و متداول برای جدا سازی و افزایش درصد خلوص محصولات شیمیایی است که این روش به وسیله برج تقطیر انجام می شود. با گذشت زمان، تکنولوژی های مربوط به برج تقطیر پیشرفت می کند و قائدتا هزینه های ساخت کمتر، راندمان بالاتر، و مصرف انرژی کمتر می شود.

برج تقطیر

همانطور که گفته شد کاربرد برج تقطیر برای عمل تقصیر و جدا سازی فیزیکی برش های نفتی می باشد که اساس آن نیز اختلاف در نقطه جوش هیدروکربن های مختلف است. به این معنی که هر چقدر هیدوکربن سنگین تر باشد نقطه جوش آن نیز بیشتر است و هر چقدر وزن کمتری داشته و به اصطلاح سبک تر باشد، سریع تر خارج می شود. تقطیر از با اهمیت ترین و مهمترین روش های جدا سازی است و اساس آن هم بر توزیع بین دو فاز گاز و مایع می باشد.

برج تقطیر

برج تقطیر چگونه عملیات جداسازی را انجام می دهد؟

در واقع اساس کار برج تقطیر، فراریت اجرا است. به این صورت که مواد ورودی، با وسیله ی ریبویلر، حرارت را دریافت میکنند. در این عملیات اجرایی که فرار تر هستند، زود تر تبخیر می شوند و از بالای برج خارج می شوند. به همین علت ساخت ریبویلر اهمیت ویژه ای دارد. در پایان برای ایجاد پایداری و خلوص بیشتر برج، مقداری از مایع خالص بالای برج به درون آن باز گردانده می شود.


بیشتر بخوانید: روش ساخت مخازن تحت فشار


قسمت های طراحی و ساخت برج تقطیر

برج تقطیر درای چهار قسمت اصلی است که در ادامه به این 4 قسمت اشاره می کنیم

  1. برج
  2. سیستم جوشاننده
  3. سیستم چگالنده
  4. تجهیزات جانبی مثل مبدل های حرارتی میانی، پمپ ها و مخزن های جمع آوری محصول و …

بیشتر بخوانید: تقطیر استخراجی


  • برج

به طور کلی برج هایی که در صنعت جهت عملیات جدا سازی مورد استفاده قرار می گیرند، به دو دسته اساسی تقسیم می شوند.

  • برج های سینی دار tray Towers
  • برج های پر شده Packed Towers

جداره

در مرحله تولید و ساخت، با توجه به محیط و میزان خوردگی و موادی که وارد برج می شوند، میتوان از متریال های مختلفی استفاده کرد. در برخی موارد از آجر های مخصوص ضد خوردگی برای جداره داخلی فلزی برج استفاده می شود ولی به طور کلی برای ساخت آن، از برخی از فلزات همراه با استر شیشه ای، کربین نفوذ ناپذیر، مواد پلاستیکی و حتی گاها چوب استفاده می شود. مرسوم ترین راه ساخت برج، استفاده از فلزات است.

پانوشت: طراحی و ساخت برج تقطیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =