جوشکاری هارد فیس

جوشکاری هارد فیس | هاردفیستینگ | سختکاری سطحی

جوشکاری هارد فیس یا سخت کاری سطحی ، به رسوبدهی لایه ای ضخیم، سخت و مقاوم به سایش بر روی سطح قطعاتی که تحت سایش قرار می گیرند، هست کاری می گویند. سختکاری سطحی به روش جوشکاری، باعث ایجاد یک لایه ی ضخیم حدود 1تا 10 میلیمتر، متراکم، مقاوم به سایش و دارای اتصالی محکم با سطح زیرین خود می شود.

چگونه می توان از پاشش حرارتی برای سختکار استفاده نمود؟

پاشش حرارتی موقعی استفاده می شود که قطعه باید کمترین اعوجاج را داشته باشد. همچنین باید نیاز به فرآیندی با قابلیت کنترل بالا داشته باشیم. مواردی که در روش پاشش حرارتی استفاده می شود شامل مواد سرامیکی و فلزی (cermet) همچون WC-Co و سرامیک های پایه آلومینایی هستند. این پوشش ها با ضخامت حدود 0.3 میلیمتر اعمال می شود.

پوشش دهی با روش پاشش-ذوب که به عنوان پوشش دهی seld-fluxing هم شناخته می شود، ابتدا با استفاده از یک روش پاشش شعله ای بر روی سطح اجزا اعمال شده و سپس ذوب با استفاده از یک مشعل اکسی استیلن و یا یک سیم پیچ القایی انجام می شود. پوشش ذوب شده سطح قطعه را تر می کند و این عمل برای ایجاد یک پوشش عاری از تخلخل، همراه با اتصال متالورژیکی به سطح زیرین خود می باشد. آلیاژهای مختلفی در فرآیند پاشش-ذوب مورد استفاده قرار می گیرند که مهترین آنها بر پایه سیستم آلیاژی Ni-Cr-B-Si-C می باشد و بر حسب ترکیب مورد استفاده، محدوده ذوب آنها بین 980 تا 1200 درجه ساننتیگراد است.

بیشتر بخوانید: جوشکاری زیر پودری چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

سختکاری به روش جوشکاری

همانطور که گفتیم سختکاری سطحی به روش جوشکاری، باعث به وجود آمدن یک لایه ضخیم، بین 1 تا 10 میلیمتر می شود. این لایه بسیار متراکم، مقاوم به سایش و دارای اتصالی محکم با سطح زیرین خود می شود.  عملیات سخت کاری برای افزایش طول عمر قطعات و یا ترمیم قطعات ساییده استفاده میشود که در طول زمان باعث سرفه جویی در وقت و هزینه های تولید میشود . از جمله روش هایی که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند می تواند به SWA , PTA , MIG , MMA , MMA  اشاره نمود. به طور کلی طیف بسیار گسترده ای از مواد جهت پوشش دهی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که شامل آلیاژهای پایه کبالت (Stellite)، فولادهای مارتنزیتی و تندبر، آلیاژهای پایه نیکل و  کاربیدهای سرامیکی از جمله WC-Co است.

بعد از انجام رسوب دهی سطح با هر روشی، باید عملیات پرداخت سطح انجام شود و این بسیار ضروری است.

پانوشت: جوشکاری هارد فیس , سخت کاری , جوشکاری سطحی , هارد فیسینگ 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 17 =