تیوب شیت

تیوب شیت | مبدل حرارتی با تیوب شیت | تیوب شیت چیست ؟

تیوب شیت وسیله ای هست که در طی اتصال لوله ها به یکدیگر و به منظور جداسازی سیال های گرم و سرد استفاده می شود. از این وسیله ها به کرات در مبدل های حرارتی استفاده می کنند.

مبدل های حرارتی چیستند ؟

مدل های حرارتی پوسته و لوله نوعی از تبدیل کنندگان می باشد که کاربرد زیادی در صنعت دارد و یا به گونه ای می توان گفت که بیشترین کاربرد را دارد، همچنین مناسب ترین نوع در مبدل ها برای فشار بالا و دمای بالا می باشد.

مبدل های حرارتی پوسته و لوله از لوله هایی که درون یک پوسته سیلندری هستند تشکیل می شود، که در نهایت به آن ها مبدل حرارتی شل اند تیوب می گویند. روش کار آن بدین صورت است که سیال از بیرون و اطراف تیوب ها و دیگری از داخل تیوب عبور می کند و چون دارای اختلاف دما می باشند، حرارت از میان آن ها انتقال می بابد.

بیشتر بخوانید: با انواع جوشکاری بیشتر آشنا شوید

مبدل پوسته و لوله از چه قطعاتی ساخته شده است؟

در این قسمت قصد داریم که در خصوص قسمت های مختلفی که تیوب شیت از آن ساخته شده است توضیحاتی دهیم و به آن بپردازیم.

تیوب شیت

در انتهای همه ی تیوب ها یک تیوب شیت متصل است. وظیفه این قطعه مهار و آب بندی می باشد. تیوب شیت ها دارای دو نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله هستند. در نوع تیوب شیت مبدل حرارتی، هر دو تیوب شیت ابتدا و انتهای مبدل به طور ثابت با پوسته مهار می شود. در نوع دیگر یکی از تیوب شیت ها مهار می شوند و دیگری می تواند آزاد باشد و این گونه است که از مشکلات اختلاف انبساط جلوگیری می شود.

همچنین تیوب ها به منظور پاکسازی مکانیکی و نگهداری مورد استفاده قرار می گیرند.

تیوب شیت

تیوب های مسی

علت استفاده از تیوب های مسی برای افزایش سطح راندمان می باشد که سطح انتقال حرارت بین دو سیال باید تا حد امکان افزایش یابد و به همین جهت از تعداد بالایی لوله از جنس های مختلف مانند استیل و مس و … استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: چرا برای نگهداری سیمان از سیلو استفاده می شود؟

معمولا مبدل های حرارتی به شکل طرح های 1 و 2 و 4 پاس ( تعداد مسیر های رفت و برگشت ) ساخته می شوند و ممکن است به شکل مستقیم باشد و یا همانند یو خمیده باشند.

به طور مثال در طرح یک پاس سیال از یک سمت وارد می شود و از سمت دیگری مستقیما خارج می شود.

بافل ها

در همه مبدل های حرارتی یک سری صفحاتی به نام بافل می گذارند که نقش هدایت کننده را بازی می کند، این کار برای این انجام می شود که راندمان انتقال به بالاترین حد خودش برسد و جریان به بیراهه نرود.

تیوب شیت و لوله های مسی ( و یا فلز های دیگر) و بافل، همگی درون یک پوسته جاسازی می شوند، معمولا در برخی از این مبدل های پوسته و لوله، تنها از یک تیوب شیت در یکی از سمت های لوله استفاده می شود.

طراحی و ساخت تیوب شیت ها به عوامل مختلفی وابسته هست همانند این که نوع مبدل پوسته چه باشد و یا این که دما و فشار و همچنین نوع سیال ها چه چیزی باشد. به همین جهت می کوشند که از مواد اولیه مناسب مانند مقاومت های شیمیایی و مقاومت های مکانیکی استفاده کنند.

تیوب شیت

شرکت اطلس پویان به سبب این که دارای چندین سال سابقه مفید در این زمینه بوده و به صورت کاملا تخصصی کار کرده است، در تمامی این سال ها سعی داشته که تمامی اصول مهندسی را در ساخت تیوب شیت ها رعایت کند.

به دلیل سابقه زیادی که دارد تمامی نقاط ضعفی که ممکن است در یک طراحی به وجود بیاید را قبل از ساخت بررسی می کند و در نهایت با یک مهندسی خوب سعی می کند که از بروز این نقایص جلوگیری کند، علاوه بر این که سعی دارد از بهترین قطعات و با کیفیت ترین آن ها استفاده کند.

در نهایت اطلس پویان کوشیده است که با رعایت تمامی اصول و استاندارد های لازم در ساخت برای محصولات گارانتی را نیز لحاظ بکند.

مزایای استفاده از تیوب شیت چیست؟

1- در صورتی که نشتی در تیوب بروز کند به راحتی می توانید محل نشست را ترمیم کنید و خیلی زود هم آن را شناسایی می کنید.

2- می توان آن را با مواد اولیه مخصوص مانند فلزاتی که خاصیت رسانایی بالایی دارند ساخت که برای برخی از کاربرد ها مانند سیالاتی که خاصیت خورندگی دارند مناسب هست.

3- می توان به راحتی عملیات رسوب گیری را روی آن انجام داد.

4- قیمت اولیه کمتر نسبت به سایر رقبا

5- با این وسیله انتقال حرارت به حداکثر مقدار خود می رسد.

6- با کمک این دستگاه تحمل دما و فشار های مختلف سیالات افزایش می یابد.

پانوشت: تیوب شیت, قیمت تیوب شیت, ساخت و تولید تیوب شیت, تولید کننده تیوب شیت 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هشت =